2017. november 8., szerda

Elkezdődött az M3 metrófelújítás

Hosszú várakozás után november 4-én, szombaton elkezdődött végre a főváros egyik fő közlekedési ütőerének a felújítása. Az 1976 óta üzemelő M3-as metróvonalon naponta több mint félmillió ember közlekedik. Csúcsidőszakban óránként közel 14000 utast regisztráltak, ennek ellenére mégis nagyon mostohán kezelték eddig ezt a vonalat. Az elmúlt három évtizedben nem végeztek rajta felújítást. A sorozatos technikai problémák, leállások hatására végül csak elkezdődött a rekonstrukció. Több szakaszban újul majd meg a teljes vonal, várhatóan három év alatt. Az első ütem az Újpest és a Lehel tér közti szakaszt foglalja magába. A metró pótlását buszokkal oldják meg, melyek 45 másodpercenként indulnak.


Az első igazi megmérettetés hétfő reggelre esett. Ez volt az első hétköznap a munkálatok megkezdése után. Ráadásul ekkor lett vége az őszi szünetnek is, így igazi csúcsforgalom ígérkezett. A kora reggeli híradásokban egyfelől azt hallhattuk, hogy mindenre felkészültek, másfelől pedig Budapest forgalmának teljes összeomlásával riogatták az embereket. Végül szerencsére nem volt komolyabb probléma, fennakadás. Én naponta használom a teljes vonalat munkába járáshoz. Az elmúlt három hétköznapot visszanézve részemről piros pontot kap a metrópótlás szervezettsége. Az én esetemben nagyjából tíz perccel tart most tovább a teljes utazási idő.

  
Ennyit erről a pár napról és jöjjön akkor a bejegyzés lényege. Nem láttam látványterveket, nem tudom mi és hogyan fog majd megváltozni a három év folyamán, ezért készítettem néhány hangulat fotót emlékképpen erről a retró vonalról. Valaki megnyomta ezt a gombot, hogy itt megállt az idő?




A "Vasarely" stílusú szellőzőrács is a múltat idézi.


A napi rohanásban nem tudom hányan néznek szét a vonal állomásain. Ha hiszitek, ha nem az állomásokon kiállított műalkotások száma egy kisebb képzőművészeti kiállítás tárlatával vetekszik. Hogy csak néhányat említsek:
Forgách utca: ifj. Madarassy Walter - Fürkésző szemek (1990)
Gyöngyösi út: Máriási Iván – Napvihar (1990)
Újpest-Városkapu: Nemcsics Endre - Játékos körök (1990)
Újpest-Központ: Nemcsics Endre - Földalatti karnevál (1990)  


Deák tér: Joao Vieira - Csempefal (1996)

A falakon csempék, híres költők neveivel. Állítólag a nevek körüli csempéken idézeteket olvashatunk. Bevallom nekem még nem sikerült egyet sem felismernem, elolvasnom. Viszont Ady és Petőfi neve világosan olvasható.


Dózsa György út: Szász Endre – Dózsa pannó (1984) 


Különböző korú, állapotú, különféle technikával készült műalkotások. Úgy tudom, hogy az előkészítési fázisban készült egy tanulmány arról, hogy milyen módon őrizhetők meg ezek az alkotások. Várhatóan a nagy részük visszakerül majd a jelenlegi helyére, a restaurálást követően.
Aztán ott vannak a különleges tárgyak, emlékek. Az Arany János utcai megállóban például a Kányádi Sándornak dedikált pad (2003) vagy a Ferenciek tere megállóban a Klösz emléktábla (2008).


Jelenleg méltatlanul kevés fény éri a táblát, melyen az alábbi szöveget olvashatjuk:

KLÖSZ GYÖRGY
Darmstadt 1844 - Budapest 1913
emlékére állította a BKV Zrt.
hálával amiért fényképein
megörökítette Budapest
első virágkorát
s benne a fővárosi
közösségi közlekedés
első évtizedeit.
2008

10 megjegyzés:

  1. De jó, hogy ezt megírtad! Én is pont gondolkodtam, hogy még addig kell az ilyen apróbb részleteket is megörökíteni, amíg még megvannak - bármennyire is hozzászokott már a szemünk! :) Szívesen látnék még ilyen képeket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök ha tetszett. Terveim szerint a következő 2-3 bejegyzés is kapcsolódni fog ehhez a témához :)

      Törlés
  2. Very artistic photos in the quite world! Fantastic!

    VálaszTörlés
  3. Nagyon jó képsorozat! A felújítás alatt be lehet menni fotózni? Most majd élvezhetjük a pótlóbuszok hangulatát :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. Tudtommal jelenleg teljesen lezárt munkaterület. Én még a munkálatok megkezdése előtt fotóztam. De lehet, hogy mégis lesz rá alkalmad, mert úgy hallottam, hogy tárgyalnak arról, hogy az adventi időszakban ismét teljes vonalon járjon a metró. Majd a híradásokból megtudjuk :)

      Törlés